Eerste paal viaduct over A12

Op maandag 31 oktober 2016 sloegen Albert Abee, wethouder Lansingerland, Cees de Vries, regiodirecteur ProRail, Arthur Gleijm, directeur Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag, en Marc Rosier, wethouder Zoetermeer, de eerste paal voor het viaduct over de A12 voor de bouw van een nieuwe vervoersknoop nabij Zoetermeer en Lansingerland. Bij het viaduct (zuidzijde) komt een nieuw treinstation; op het viaduct een RandstadRail-halte.

Het viaduct verbindt vanaf eind 2018 alle vervoersmodaliteiten bij Zoetermeer en Lansingerland: trein, lightrail, bus, auto en fiets. Maar ook het landschap ten noorden en zuiden van de A12 wordt met een groene laan over het viaduct met elkaar verbonden.

Pieter van de Stadt, burgemeester Lansingerland: “Dit is een mijlpaal voor de gemeenten Zoetermeer en Lansingerland. Met de vervoersknoop wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de bereikbaarheid van beide gemeenten en krijgt de lokale economie een grote impuls.” Wethouder Albert Abee van Lansingerland vult aan: “Het geeft ook een impuls aan de ontwikkelingen langs de A12-corridor, waar we samen met alle partijen en onder leiding van het bedrijfsleven hard werken aan het benutten van de economische kansen.”

Marc Rosier, wethouder Zoetermeer: “Met de vervoersknoop wordt een eerste stap gezet in het verder uitbreiden van het succesvolle netwerk van RandstadRail. Het huidige aantal reizigers overtreft al ruimschoots de prognoses die we hadden voor 2020.”

Verder vernieuwen
Ook na 2018 zijn investeringen nodig om het regionale OV-netwerk verder te vernieuwen. De plannen hiervoor zijn (en worden) vastgelegd in het Investeringsprogramma ‘Investeren in vernieuwen’ van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en uitgewerkt in (onder andere) de Netwerkvisie RandstadRail. “We hebben de ambitie om het lightrailnetwerk de komende periode nog verder uit te rollen tussen Rotterdam The Hague Airport, Zoetermeer en Leiden. Ook gaan we onderzoeken hoe we het NS-spoor beter kunnen benutten door ook hier fijnmazige lightrail-verbindingen overheen te laten rijden. Het huidig gebruik toont aan dat we met deze uitbreidingen in een groeiende behoefte aan openbaar vervoer en lightrail in het bijzonder voorzien”, aldus Marc Rosier.