Veel gestelde vragen

Voorzieningen openbaar vervoer

RandstadRail krijgt vanaf het voorjaar van 2019 een eindhalte bij station Lansingerland-Zoetermeer, maar bij de bouw van het station is al rekening gehouden met het eventueel doortrekken van de lightrailverbinding naar Rotterdam.

Zoetermeer heeft straks drie stations. Bij alle drie de stations wordt door de Sprinter gestopt.

Voor de meest actuele reisinformatie gaat u naar www.9292.nl of plan u uw reis op NS.nl. Of u belt met 0900-9292 (90ct pm).

 

NS-Sprinter
De Sprinter tussen Den Haag en Gouda (richting ’s-Hertogenbosch) halteert vanaf 9 december 2018 op werkdagen elk kwartier op de stations Zoetermeer, Zoetermeer-Oost en Lansingerland-Zoetermeer. Na 20.30 uur en in het weekend is dit elk half uur.

RandstadRail-lijn 4
Vanaf het voorjaar van 2019 krijgt RandstadRail-lijn 4 tussen Den Haag De Uithof en Zoetermeer een (eind)halte bij het station, bovenop het viaduct. Vanaf maart tot aan het voorjaar 2019 voert HTM testritten uit met RandstadRail.

Vanaf het voorjaar 2019 rijdt lijn 4 in de spits 12 keer per uur, buiten de spits 6 keer per uur en ’s avonds 4 keer per uur.

Buslijn 383
Buslijn 383 (Krimpen aan den IJssel – Den Haag Centraal) heeft al een halte aan de Zoetermeerselaan in Bleiswijk (noordzijde station). Vanaf 9 december is er een looproute over het viaduct om vanaf daar bij de treinperrons aan de zuidzijde van het station te komen.

Buslijn 383 gaat vanaf het voorjaar van 2019 bij station Lansingerland-Zoetermeer halteren. Dit gebeurt in de spits 2 keer per uur en buiten de spits 1 keer per uur.

Buslijn 173
Vanaf 7 januari 2019 stopt buslijn 173 (Rodenrijs Metrostation-Bleiswijk-Zoetermeer) in de avonden en in het weekend aan de zuidzijde van het station (aan kant Laan van Mathenesse in Bleiswijk bij hoofdentree station).

Op dit moment heeft buslijn 173 al een halte bij Prismalaan West in Bleiswijk (noordzijde station). Vanaf 9 december is er een looproute over het viaduct om vanaf daar bij de treinperrons aan de zuidzijde van het station te komen.

Buslijn 173 gaat vanaf het voorjaar van 2019 in de spits 6 keer per uur en buiten de spits 2 keer per uur halteren bij station Lansingerland-Zoetermeer.

Buslijn 170
Vanaf het voorjaar van 2019 halteert de snelle Zoro-buslijn 170 (Zoetermeer-Rotterdam) bij de zuidzijde van het station (aan kant Laan van Mathenesse in Bleiswijk bij hoofdentree station). In de spits is dit 6 keer per uur, buiten de spits 2 keer per uur.

Buslijn 176
Vanaf het voorjaar van 2019 halteert buslijn 176 (Zoetermeer-Moerkapelle-Waddinxveen) overdag 2 keer per uur bij het nieuwe station en ’s avonds 1 keer per uur.

Buslijn 380/381
Vanaf het voorjaar van 2019 halteert buslijn 380/381 (Den Haag Centraal-Alphen a/d Rijn) in de spits 2 keer per uur bij station Lansingerland-Zoetermeer.

Toegankelijkheid mindervaliden

De liften zijn op 9 december nog niet in gebruik. Naar verwachting is dit eind januari wel het geval aan de zuidzijde van het station nabij de treinperrons.

Dit betekent:
Voor mensen in een rolstoel of scootmobiel zijn vanaf 9 december 2018 beide treinperrons nog niet bereikbaar. Reizigers met een beperking die NS reisassistentie nodig hebben, dienen tot aan de opening in voorjaar 2019 via Gouda of Zoetermeer te reizen. Reisassistentie is tot die tijd nog niet beschikbaar bij station Lansingerland-Zoetermeer.

Wel zijn er blindengeleidelijnen op de perrons.

Parkeren

Bij de Park+Ride aan de zuidzijde van het station (kant Laan van Mathenesse in Bleiswijk, bij hoofdentree station) zijn per 9 december a.s. 250 gratis parkeerplaatsen beschikbaar. In de komende maanden komen er daar nog eens 250 gratis parkeerplaatsen bij. Zie Routebeschrijving entree station (zuidzijde A12)

Aan de noordzijde van het station (nabij Zoetermeerselaan in Bleiswijk) zijn vanaf 9 december a.s. 200 gratis parkeerplaatsen beschikbaar. Dit parkeerterrein is te bereiken vanaf de Lumenlaan in Bleiswijk.

Zie ook de plattegronden voor de huidige situatie: Plattegrond ZuidzijdePlattegrond noordzijdePlattegrond Viaduct

Bereikbaarheid met fiets

Het fietspad vanaf de Prismalaan West in Bleiswijk stopt vanaf het voorjaar van 2019 op het viaduct (voor die tijd kan niet over het viaduct worden gefietst). Aan de zuidzijde van het station kan dan met de lift naar beneden worden gegaan (en andersom).

Bij de bouw van het station is er rekening mee gehouden dat het fietspad ook aan de andere kant wordt doorgetrokken. Hiervoor was nu geen ruimte in de begroting. Wellicht komt die er op termijn wel.

Via het Lansingpad (ook vanaf Craenenborgpad) in Bleiswijk is de hoofdentree van het station (bij treinperrons) aan de zuidzijde van de A12 bereikbaar. Daar zijn vanaf 9 december 2018 ook (onbewaakte) fietsstallingen te vinden. Vanaf het voorjaar 2019 zijn er fietskluizen.

Vanaf 9 december 2018 is er aan de noordzijde van het viaduct een (beperkte) tijdelijke fietsstalling ter hoogte van de kruising Zoetermeerselaan / Prismalaan West (op voormalige uitkijkpunt tijdens bouwwerkzaamheden). Deze fietsstalling is vanaf de Zoetermeerselaan in Bleiswijk te bereiken. Vanaf 9 december is er een looproute over het viaduct om vanaf daar bij de treinperrons aan de zuidzijde van het station te komen. Fietsen over het viaduct is tot het voorjaar van 2019 niet mogelijk.

Vanaf het voorjaar 2019 zijn de (onbewaakte) permanente fietsstallingen aan de noordzijde van het station (nabij de Zoetermeerselaan in Bleiswijk) en op het viaduct beschikbaar.

Zie ook de plattegronden voor de huidige situatie: Plattegrond ZuidzijdePlattegrond noordzijde en Plattegrond Viaduct

Overige voorzieningen station

Nee, station Lansingerland-Zoetermeer is een basisstation, waar deze voorzieningen niet beschikbaar zijn. Het dichtstbijzijnde station met voorzieningen is Zoetermeer.

Bereikbaarheid Dutch Innovation Park

Er rijdt een pendeldienst (busje) vanaf station Lansingerland-Zoetermeer naar het Dutch Innovation Park (bedrijventerrein rond Werner von Siemensstraat, waar ook de Haagse Hogeschool is gevestigd). Die halteert aan de zuidzijde van het station (kant treinperrons). Deze pendeldienst doet ook Zoetermeer-Oost aan voor de reizigers richting Rotterdam (buslijn 170). De pendeldienst vervalt per 1 januari 2019.

Vanaf 1 januari 2019 is er een (tijdelijke) looproute vanaf de noordzijde van het station (kant Bleiswijkseweg in Zoetermeer) naar het Dutch Innovation Park. De looproute komt uit bij de Werner von Siemensstraat.

In de loop van mei 2019 is de nieuwe wandelroute vanaf het station langs en over de Plastocht klaar. Op het Dutch Innovation Park wordt een nieuw voetpad aangelegd langs de Werner von Siemensstraat dat hierop aansluit.

Load More