Station Lansingerland-Zoetermeer officieel geopend

Vrijdagmiddag 17 mei opende staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) station Lansingerland-Zoetermeer op feestelijke wijze. Zij deed dit samen met burgemeesters Pieter van de Stadt (Lansingerland) en Charlie Aptroot (Zoetermeer). Met het station – waar de NS Sprinter, RandstadRail, regionale buslijnen, auto en fiets samenkomen – kan makkelijker en sneller in de driehoek Rotterdam-Gouda-Den Haag worden gereisd. Vanaf zondag 19 mei brengt HTM met RandstadRail 4 de reizigers naar het nieuwe station.

Aanjager nieuwe ontwikkelingen
Burgemeesters Van de Stadt en Aptroot zien de komst van het nieuwe station als aanjager voor verdere groei en verbindingen in de regio. Van de Stadt: “Onze infrastructuur moet zijn voorbereid op de verwachte groei van onze gemeenten en de metropoolregio Rotterdam Den Haag. Daarbij is dit station een aanjager voor passende hoogwaardige gebiedsontwikkeling.” Aptroot: “De opening van het station is voor ons geen eindstation, maar een tussenstop. Het doel is het netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer in de regio sluitend te maken. Als volgende stap zien wij de doortrekking van RandstadRail vanaf dit station naar het Rotterdamse RandstadRail-netwerk.”

 Wethouder Marc Rosier (Zoetermeer): ”Ik ben erg trots op het resultaat. Met bijna 1.000 in- en uitstappers per dag is het aantal gebruikers van de NS Sprinter tussen Gouda en Den Haag al hoger dan verwacht. In de komende jaren worden bij de vervoersknoop dagelijks 2.500 reizigers verwacht. Er wordt zelfs al gevraagd om uitbreiding van de Park & Ride aan de noordzijde van het station, zo in trek is het station al.’’

Station met groen karakter
Kenmerkend voor het station is het vele groen op het viaduct. Met zo’n 150 bomen, veel beplanting en gras is daar een ‘laan’ gecreëerd. Ook de Park & Ride-terreinen aan beide kanten van de A12 (totaal 700 gratis parkeerplaatsen) onderstrepen dit karakter door het toepassen van bomen, hagen en groene parkeervakken met grasbetonstenen. Arcadis en Team V Architecten namen het ontwerp van het station voor hun rekening.

Toekomstvast
Station Lansingerland-Zoetermeer is berekend op de toekomst. Zo blijven de gekozen materialen – zoals hout en beton – lang mooi. Maar ook kan RandstadRail zonder te grote ingrepen worden doorgetrokken richting Rotterdam, of kan het spoor op het traject Den Haag – Gouda uitgebreid worden van twee naar vier sporen. Er is rekening gehouden met een eventuele verbreding van de A12. Het station is daarmee voorbereid op de verdere groei van de vervoersbewegingen in de regio.

Succesvolle samenwerking
Voor de realisatie van het station werkten Zoetermeer en Lansingerland samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Zij hebben hun ambities gebundeld om gezamenlijk aan de groeiende reizigersvraag te voldoen. Daarnaast biedt deze nieuwe vervoersknoop kansen voor de economische ontwikkeling van de regio.